Michiel Potter is inmiddels een jaar in dienst als Manager Business Consulting bij Prodware. Lees hieronder snel verder hoe hij zijn eerste jaar heeft ervaren, waar hij zich mee bezig heeft gehouden, wat hem vooral is opgevallen en waar hij het meest trots op is.

Hoe waren de afgelopen 12 maanden bij Prodware?

“Goed, ik heb het erg naar mijn zin bij Prodware. In het begin was ik vooral intern bezig. Er is een team van zo’n 30 mensen en ik ben druk geweest om iedereen te leren kennen. Ook vond ik het belangrijk om goed te weten welke projectmethodiek we hanteren, welke projecten er lopen en wat de status ervan is. Dit is uiteraard blijvend. Inmiddels heb ik steeds meer contact met klanten door de stuurgroepen waar ik vanuit de projecten in zit. Door deze groepen en ook door de projecten zelf leer ik de klanten een voor een kennen. Er liggen genoeg uitdagingen en we gaan met stappen vooruit.”

Wat is je grootste uitdaging?

“Onze grootste uitdaging zit hem in de omslag om van applicatieconsultancy naar oplossingsgericht denken te gaan. Hiervoor is het belangrijk om kennis te hebben van de business van de klant en zijn uitdagingen en pijnpunten in kaart te hebben en te snappen. Vanuit dat perspectief kijken we dan welke oplossing daar het best bij past. We stellen vast hoe we de processen van de klant kunnen veranderen, zodat deze meer aansluiten bij best practice software.”

Wat heeft dat voor impact op de implementatie bij de klant?

“We doen steeds meer in de cloud, wat wil zeggen dat we steeds meer slimme standaard software implementeren in plaats van een heleboel maatwerk. We zien wel dat dit voor de klanten niet altijd makkelijk is. Zeker in het begin is het gebruik van meer standaard software een uitgangspunt waar klanten voor open staan en de vele voordelen van inzien. In de praktijk blijkt focus blijven houden echter een uitdaging. Je komt dan namelijk op verandermanagement in je projecten. Het valt op dat mensen tijdens een traject vaak zeggen “nu werken we zo” en “straks willen we ook zo werken”.

Het is een keuze om te besluiten bestaande processen te wijzigen of om maatwerk te maken. Vervolgens is het een uitdaging voor het projectteam om op het gekozen pad te blijven en te blijven focussen op wat de beste oplossingen zijn voor de lange termijn.”

Waar kijk je met trots op terug in de afgelopen 12 maanden?

“Er zijn een hoop zaken bereikt, maar er is ook nog genoeg te doen. Ik ben met name trots op de consultants die keihard werken en tegelijkertijd als team goede slagen hebben gemaakt. De strategie klopt, we hebben focus, snappen de business en werken met een mooi team met veel kennis en ervaring. Een mooi voorbeeld van deze focus is de geïntegreerde aanpak voor de Field Service-/ technische dienstverleningsbranche.

Field Service portfolio gids

Ben je benieuwd wat Michiel precies bedoelt met de stappen en focus binnen de technische dienstverlening? Bekijk dan op https://portfolioguide.prodware.nl/field-service/ onze nieuwe Field Service portfolio gids.